Turystyka medyczna – cudzoziemcy przyjeżdżają do Polski

Szacuje się, że od chwili wejścia Polski do UE odwiedziło nas 450.000 pacjentów z całego świata. Niskie koszty, wysoka jakość i atrakcyjna oferta świadczeń medycznych w polskich placówkach przyciągają pacjentów z innych krajów. Ceny diagnostyki oraz zabiegów medycznych w Polsce są często niższe o 60-80% od tych samych świadczeń medycznych w pozostałych krajach Unii Europejskiej, Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie, a część usług medycznych w ogóle nie jest dostępna dla obywateli tych krajów. Najczęściej odwiedzają nas pacjenci z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, USA, Kanady, Skandynawii, Austrii i Czech. Stopniowo Polska staje się jednym z trzech liderów najchętniej odwiedzanych destynacji w Europie Środkowej – już teraz plasuje się w czołówce, tuż za Węgrami i Czechami.

 

 

Co przyciąga turystów do Polski?

Coraz większą ilość odwiedzających zawdzięczamy przede wszystkim coraz lepszej infrastrukturze. Jednym z podstawowych czynników wyboru są atrakcyjne miasta z lotniskami mającymi szeroki zakres połączeń, stąd popularność Krakowa, Warszawy, Wrocławia i Szczecina. Dla zagranicznych turystów ważne są wygoda i komfort podróżowania, możliwie krótki czas dotarcia na miejsce oraz odpowiednia jakość usług w miejscu docelowym. W związku z tym szukają miejsc popularnych z możliwie bogatym zapleczem hotelowo - turystycznym.

 

 

Wysoka jakość usług a turystyka medyczna

Z punktu widzenia gabinetu lekarskiego ważna jest przede wszystkim jakość obsługi, personel znający języki obce oraz nowoczesne wyposażenie. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że polscy lekarze i pielęgniarki cieszą się coraz większym uznaniem na świecie, a przy tym cenowo jesteśmy wciąż bardzo konkurencyjnym rynkiem w stosunku do reszty Europy czy USA, zdobycie zagranicznych pacjentów nie powinno stanowić problemu dla dobrze zorganizowanej placówki medycznej. W związku z tym w polskich klinikach pojawia się coraz więcej zagranicznych pacjentów.

 

 

Cena ważnym kryterium wyboru

Koszty zabiegów medycznych są w Polsce ciągle niższe niż w innych krajach.
Średnia cena wszczepienia implantu (wraz z koroną i łącznikiem) w UE wynosi ok. 1 600-2 400 euro, natomiast w Polsce – 1200 euro. Według portalu Dental Tourism Guide średni koszt badania (w tym rentgen, czyszczenie i polerowanie zębów, dwa wypełnienia i pięć koron) wynosi 2 799 funtów w Wielkiej Brytanii i 1 150 funtów w Polsce. Jeżeli chodzi o operacje plastyczne, to np. liposukcja w Niemczech kosztuje średnio 3 000 euro, w Wielkiej Brytanii 4 850 euro, podczas gdy w Polsce 1 000 euro. Podobnie korekcja nosa – w Niemczech średnio 3 500 euro, w Wielkiej Brytanii 5 000 euro, a w Polsce 1 300 euro (dane z www.tourmedica.pl/). Te różnice są na tyle duże, że stanowią ogromną siłę napędową dla turystyki medycznej.

 

 

Medycyna estetyczna i stomatologia w centrum zainteresowania

Gazeta Lekarska 2012-10 ocenia, że zapotrzebowania pacjentów – turystów dotyczy przede wszystkim takich usług jak: badania diagnostyczne i profilaktyczne, chirurgia plastyczna (modelowanie twarzy i ciała), chirurgia bariatryczna, medycyna i dermatologia estetyczna, ortopedia (diagnostyka, operacje narządów ruchu oraz uszkodzeń mięśni, nerwów i naczyń, endoprotezoplastyka), okulistyka (diagnostyka, zabiegi operacyjne / zabiegi laserowe wad wzroku), stomatologia, laryngologia, chirurgia szczękowa, chirurgia rekonstrukcyjna, ginekologia (diagnostyka, badania onkologiczne, zaburzenia menstruacyjne, leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu, leczenie bezpłodności), położnictwo, kardiologia, chirurgia, urologia. Te dziedziny medycyny mają ogromną szansę na szybki rozwój i zaistnienie na międzynarodowym rynku usług medycznych.

 

 

Potencjał finansowy

Globalny rynek turystyki medycznej wciąż się rozwija. Jak wynika z raportu The Rise of Medical Tourism (Grail Research, LLC), w tym roku jego wartość ma osiągnąć 100 mld dol. Na Polskę przypada kwota ok.800 mln zł na różnego rodzaju usługi turystyczno-medyczne (dane z www.zarabiajnaturystyce.pl). Jak widać zagranicznych pacjentów, chętnych na oszczędzanie w ramach turystyki medycznej, nie brakuje. To ogromna szansa na rozwój i dodatkowy dochód dla klinik, szpitali czy gabinetów dentystycznych i medycyny estetycznej w Polsce.

 

 

Polecane artykuły

 

 

Zapraszamy na szkolenia w OLLIE