Promocja gabinetu medycyny estetycznej – najbardziej opłacalne działania

Działania promocyjne podejmowane przez gabinet medycyny estetycznej mają na celu pozyskanie nowych pacjentów. Jednak aby ich pozyskać, najpierw trzeba do nich dotrzeć z odpowiednim przekazem marketingowym. Jakie działania promocyjne sprawdzają się najlepiej, które z nich są najbardziej opłacalne?

 

 

Strona internetowa

Najdynamiczniej rozwijającym się medium reklamowym jest Internet. To podstawowe źródło informacji – to tutaj pacjenci szukają lekarza medycyny estetycznej, który zaspokoi ich potrzeby i wymagania, i pomoże w rozwiązaniu ich problemów. Sama strona internetowa to jednak zdecydowanie za mało – żeby była widoczna i przyciągała nowych pacjentów, musi być odpowiednio wypozycjonowana, czyli znajdować się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania w Google1.

 

 

Pozycjonowanie w Internecie

Nie jest to łatwe zadanie, dlatego też warto zlecić je specjalistom, co oznacza konieczność poniesienia dodatkowych kosztów. Cena zależy od założonych celów, przyjętego modelu rozliczeń, a także specjalizacji lekarza i lokalizacji gabinetu medycyny estetycznej. Na utrzymanie strony internetowej dla danych słów kluczowych na jednej z pierwszych pozycji wyszukiwania należy wydać od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie2.

 

 

Kampanie AdWords

Pozycjonowanie wsparte kampanią AdWords stanowi wygodny sposób dotarcia ze stroną internetową do potencjalnych pacjentów. Link do portalu oznaczony jako reklama wyświetla się, gdy użytkownik Internetu wpisuje w wyszukiwarce słowa kluczowe związane z tematyką strony. Każde kliknięcie w link przez odbiorcę jest płatne – koszty są różne, najczęściej wynoszą od kilku do kilkunastu złotych. Na cenę ma wpływ m.in. popularność specjalizacji w danym mieście3.

 

 

Media społecznościowe a promocja gabinetu medycyny estetycznej

Marketing w mediach społecznościowych spotyka się z coraz większym zainteresowaniem ze strony lekarzy medycyny estetycznej. Fanpage gabinetu na Facebooku to dodatkowe narzędzie, które pozwala budować wizerunek i wspierać pozyskiwanie nowych pacjentów. Powinien być prowadzony nie tylko regularnie i rzetelnie, ale również z zaangażowaniem4.

 

 

Prowadzenie fanpage’a na Facebooku

Ponieważ jest to czasochłonne zajęcie, warto zlecić je freelancerowi lub agencji specjalizującej się w mediach społecznościowych. Koszt obsługi fanpage’a wynosi przeważnie od kilkudziesięciu do kilkuset, a czasami nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Cena jest uzależniona od nakładów pracy, jakości i częstotliwości wpisów, jak również stopnia zaangażowania – stała moderacja zwiększa koszty usługi5.

 

 

Promocja gabinetu medycyny estetycznej

Promocja gabinetu medycyny estetycznej

 

 

Pochlebne opinie za pieniądze

Kupowanie opinii jest wątpliwą etycznie, aczkolwiek stosowaną przez niektórych praktyką. Użytkownicy opłaceni przez taką firmę zamieszczają w Internecie pozytywne komentarze na temat towaru lub usługi. Przeważnie są to studenci, którym płaci się od sztuki, czyli od wpisu. Jednak wyczuleni na tego typu praktyki moderatorzy forów internetowych od razu wyłapują i usuwają wszelkie nieuczciwe wpisy6.

 

 

Profile w specjalistycznych serwisach internetowych

Aktywna obecność w specjalistycznych serwisach internetowych, takich jak np. ZnanyLekarz.pl, może być alternatywą dla niektórych działań promocyjnych lub stanowić ich uzupełnienie. Stosunek ceny do jakości i kompleksowości usług powinien być satysfakcjonujący dla wielu specjalistów branży medycznej. Poprawnie wypełnione profile lekarzy medycyny estetycznej często są wyżej pozycjonowane niż ich strony internetowe, co zawdzięczają samej konstrukcji portali. Dzięki zamieszczanym tam opiniom pacjenci mogą dokonać przemyślanego wyboru lekarza i skorzystać z usług specjalisty, do którego nabrali zaufania na podstawie komentarzy innych osób.

 

 

Marketing a nowoczesne technologie

W wyniku rozwoju nowoczesnych technologii pozyskiwanie potencjalnych pacjentów przeniosło się do sieci. Internet stwarza ogromne możliwości w zakresie prezentacji, promocji, a także sprzedaży produktów i usług. Jest to również „platforma”, która służy do nawiązywania interakcji z odbiorcą, wzbudzenia jego zainteresowania i zachęcenia go do podjęcia konkretnej aktywności, np. umówienia wizyty u lekarza. Marketing internetowy odgrywa niezwykle ważną rolę w promocji gabinetu medycyny estetycznej i powinien zajmować kluczowe miejsce w działalności placówki.

 

 

Marketing szeptany

Buzz marketing, czyli tzw. marketing szeptany, uważany jest za bardziej wiarygodny niż zwykła komunikacja marketingowa – łatwiej wierzymy innym pacjentom niż reklamie. Często opinie innych mają wpływ na podejmowane przez nas decyzje zakupowe. Z badania przeprowadzonego przez portal ZnanyLekarz.pl wynika, że dla ponad 80 proc. pacjentów opinie stanowią czynnik decydujący o wyborze lekarza7.

 

 

Promocja gabinetu medycyny estetycznej: marketing szeptany

Promocja gabinetu medycyny estetycznej: marketing szeptany

 

 

Bannery reklamowe

Wiele gabinetów medycyny estetycznej korzysta z bannerów reklamowych, które umieszcza w przestrzeni publicznej. Z tego prostego i praktycznego rozwiązania powinny skorzystać przede wszystkim placówki znajdujące się w trudnej, niełatwej do oznakowania lokalizacji, np. w bloku lub bramie. Jednak bannery reklamowe mają ograniczony zasięg i szybko wtapiają się w otoczenie, co warto wziąć pod uwagę, decydując się na tę formę promocji. Koszt wykonania bannera waha się w przedziale od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za metr kwadratowy i zależy od takich czynników, jak forma, wielkość i rodzaj użytego materiału8.

 

 

Ulotki promocyjne

Tradycyjną metodą promocji są ulotki, dzięki którym można informować pacjentów o swoich usługach i zabiegach medycyny estetycznej. Ulotkę powinien przygotować profesjonalny grafik znający aktualne trendy w projektowaniu – ceny za tego typu usługę są różne, najczęściej jest to kilkaset złotych. Koszt druku ulotki wynosi od kilku do kilkudziesięciu groszy za sztukę; cena jest uzależniona od formatu, rodzaju i gramatury papieru9.

 

 

Praktyki stosowane przez drukarnie

Przeważnie drukarnie i punkty poligraficzne drukują ulotki w minimalnym nakładzie tysiąca sztuk. Analizując konieczne do poniesienia wydatki, warto również wziąć pod uwagę koszt dystrybucji ulotek. Zazwyczaj zajmują się tym dorywczo młodzi ludzie pracujący za minimalne stawki. Dostępność ulotek promocyjnych jedynie w gabinecie mija się z celem – w ten sposób nie uda się dotrzeć do potencjalnych nowych pacjentów10.

 

 

Upominki promocyjne

Pacjenci lubią otrzymywać drobne upominki, np. długopisy i notesiki z logo firmy, słodycze lub próbki produktów kosmetycznych. Koszty przygotowania drobnych gadżetów wynoszą zwykle co najmniej kilkadziesiąt groszy za sztukę. Na ogół minimalne zamówienie to sto sztuk. W przypadku upominków należy rozważyć również ich dystrybucję poza gabinetem medycyny estetycznej. Wręczanie gadżetów na zakończenie wizyty to miły gest wobec stałych pacjentów, jednak nie pomoże w pozyskaniu nowych klientów11.

 

 

Promocja gabinetu medycyny estetycznej

Przed podjęciem działań promocyjnych należy zastanowić się, które z nich warto wdrożyć, aby skutecznie pozyskiwać nowych pacjentów, nie przepłacając przy tym za usługi świadczone przez zewnętrzne firmy lub freelancerów. Nie wszystkie omówione powyżej materiały promocyjne, np. ulotki czy upominki, muszą zostać wykorzystane – najważniejsze jest przygotowanie interesującej strony internetowej i aktywna, przemyślana obecność w mediach społecznościowych. Planowane działania powinny zostać spisane w strategii marketingowej, co pozwoli na monitorowanie osiąganych efektów i ułatwi kontrolę wydatków.

 

 

Polecane artykuły:

 

 

Zapraszamy na kolejne szkolenia i zabiegi w OLLIE

 

 

Źródła:

  • 1https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 2https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 3https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 4https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 5https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 6https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 7https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 8https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 9https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 10https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 11https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/co-sie-oplaca-czyli-o-roznych-dzialaniach-promocyjnych, dostęp w dn. 21.01.2017