Jak zwiększyć liczbę pacjentów w gabinecie medycyny estetycznej

Obecnie usługi medyczne należą do najczęściej wyszukiwanych w Internecie, a hasło #lekarz systematycznie od dekady zyskuje coraz większą popularność. Każdego dnia Polacy poszukują w Internecie rozmaitych porad dotyczących swojego zdrowia, zbierają informacje na temat gabinetów i klinik wykonujących konkretne zabiegi, a także sprawdzają opinie na temat lekarzy. Co zrobić, aby osoby te dołączyły do grona naszych pacjentów?

 

 

Jak zwiększyć liczbę pacjentów?

Z badań, które zostały przeprowadzone w 2013 r. przez firmę Millward Brown na potrzeby kampanii edukacyjnej „Twarz z głową: wiem, wymagam, wybieram sprawdzoną jakość” wynika, że blisko ¾ Polaków (74 proc.) szuka informacji na temat zabiegów medycyny estetycznej właśnie w Internecie1. Już od wielu lat obserwuje się w branży medycznej wzrost wydatków na kampanie reklamowe, content marketing i działania typu public relations. Wykorzystywanie ogromnych możliwości, jakie daje Internet, pomaga pozyskiwać nowych pacjentów, jak też ułatwia osiągnięcie przewagi konkurencyjnej2.

 

 

Internet, Internet i jeszcze raz Internet

Żeby odnieść sukces na trudnym rynku prywatnych usług medycznych, trzeba być stale obecnym w Internecie – przede wszystkim należy mieć własną stronę internetową, umiejętnie ją pozycjonować i rozwijać poprzez wprowadzanie nowych treści interesujących dla odbiorcy. Warto również korzystać z reklamy, mediów społecznościowych oraz specjalistycznych portali medycznych skierowanych do pacjentów. Lekarz, o którym nie ma nic w Internecie, nie może liczyć na duże zainteresowanie swoimi usługami i napływ nowych pacjentów – często nie wystarczają same rekomendacje zadowolonych klientów3.

 

 

Strona internetowa to podstawa

Obecność w sieci gabinetu medycyny estetycznej powinna być dobrze przemyślana i zaplanowana. Skuteczna, dobrze przygotowana strona internetowa realizuje jednocześnie cele wizerunkowe i biznesowe, skupiając się głównie na pozyskiwaniu pacjentów. Witryna gabinetu medycyny estetycznej stanowi nie tylko źródło informacji o lekarzu i jego usługach, ale jest także istotnym elementem budowania profesjonalnego wizerunku. Na podstawie oceny jej wyglądu i zawartości pacjent podejmuje decyzję, czy umówić się do konkretnego lekarza, czy też szukać innego specjalisty. Źle zaprojektowana strona internetowa może przynieść więcej strat niż korzyści, z tego względu lepiej jest zlecić jej wykonanie sprawdzonym specjalistom lub agencji reklamowej4.

 

 

Pacjent zawsze na pierwszym miejscu

Ponieważ głównym adresatem strony internetowej jest pacjent, należy zaprojektować ją tak, aby istotne dla niego informacje, np. oferta i dane kontaktowe, były łatwo dostępne i zawsze aktualne. Publikowane treści mają zachęcać do wyboru danego gabinetu, dlatego też powinny być nie tylko rzetelne, ale również atrakcyjne z punktu widzenia odbiorcy. Warto zamieścić na stronie wyczerpujące informacje na temat wykonywanych zabiegów wraz z cennikiem, a także zdjęcia lekarza i gabinetu5.

 

 

Pozycjonowanie, czyli jak złowić pacjenta w sieci

Zamieszczenie w Internecie strony gabinetu medycyny estetycznej nie spowoduje automatycznie, że pacjenci sami z siebie zaczną ją nagle odwiedzać – z początku nawet nie będą wiedzieli o jej istnieniu. Aby użytkownicy mogli na nią trafić, trzeba im w tym pomóc, wykorzystując w tym celu tzw. pozycjonowanie.

 

W poszukiwaniu informacji o lekarzu danej specjalizacji pacjenci najczęściej korzystają z wyszukiwarki Google, wpisując do niej interesujące ich hasła, np. „botoks Warszawa Śródmieście”. W wynikach wyszukiwania (są to tzw. serpy) wyświetlają się odnośniki do różnych stron internetowych – zazwyczaj pacjenci klikają tylko w kilka pierwszych linków6. Przyjęło się uważać, że firmy znajdujące na pierwszych pozycjach oferują najlepsze, najbardziej wartościowe produkty lub usługi. Z tego względu tak bardzo istotne jest to, aby odnośniki do strony internetowej gabinetu znajdowały się na jak najwyższej pozycji w serpach, do czego służy pozycjonowanie SEO (ang. Search Engine Optimization).

 

 

Jak działa Google

Algorytm Google, który odpowiada za kolejność wyświetlanych stron internetowych po wpisaniu do wyszukiwarki określonego zapytania, bierze pod uwagę szereg wskaźników i na ich podstawie decyduje, które odnośniki zostaną pokazane w pierwszej kolejności. Zasady kierujące algorytmem są ciągle zmieniane i dostosowywane do aktualnych trendów panujących w Internecie. Samodzielne wypozycjonowanie strony internetowej to czasochłonne i trudne zajęcie, ponieważ należy wziąć pod uwagę wiele skomplikowanych czynników i odpowiednio je wykorzystać (w sumie jest ich około 200, ale tylko niektóre z nich są kluczowe)7. Samodzielne wypozycjonowanie strony www nie jest jednak niemożliwe.

 

 

Po drodze na szczyt

Wysoko pozycjonowane witryny zawierają wartościowe treści, które są unikalne i nie powtarzają się w innych miejscach (Google analizuje słowa i decyduje, czy zawartość współgra z hasłami wpisywanymi przez użytkowników do wyszukiwarki). Ponadto strony internetowe muszą być przyjazne urządzeniom mobilnym (czyli responsywne) i poprawnie wyświetlać się na ekranach smartfonów i tabletów. Powinny mieć również swoje odnośniki na innych, często odwiedzanych portalach oraz w mediach społecznościowych8. Nie wystarczy jednorazowo wspiąć się na szczyt w wynikach wyszukiwania – należy dbać o to, aby stale utrzymywać się wysoko w rankingach Google.

 

 

Gdy pozycjonowanie to za mało

Pozycjonowanie w Internecie warto wesprzeć kampaniami AdWords zwłaszcza wtedy, gdy strona internetowa jeszcze nie jest wypozycjonowana, a gabinet konkuruje na trudnym rynku w dużym mieście, gdzie funkcjonuje wiele placówek o podobnym profilu działalności. W takich warunkach istnieje duże ryzyko, że na osiągnięcie sukcesu dzięki pomocy pozycjonowania SEO trzeba będzie długo czekać, nawet przez kilka czy kilkanaście miesięcy9.

 

 

Kampanie reklamowe AdWords

Jeśli duża liczba stron internetowych jest pozycjonowana na bazie tych samych słów kluczowych, to przez dłuższy czas żadna z nich nie może wypracować realnej przewagi. Wówczas z pomocą przychodzą linki sponsorowane AdWords, które są wyświetlane obok lub powyżej naturalnych wyników wyszukiwania, przez co szybko rzucają się w oczy10.

 

 

Plusy i minusy linków sponsorowanych

Do głównych zalet kampanii AdWords należy zaliczyć:
• skalowalność budżetu reklamowego (płatność za określoną liczbę kliknięć w wyświetlany link);
• dotarcie z reklamą do grupy docelowej wyłącznie z danego obszaru w przypadku, gdy wyszukiwanie odbywa się z urządzenia mobilnego;
• zamieszczenie w reklamie numerów telefonów kontaktowych.
Natomiast za wadę kampanii AdWords można uznać oznaczanie linków jako reklamy, przez co często są postrzegane za mało wiarygodne, a także potencjalnie wysoki koszt dla popularnych specjalizacji lekarskich (ceny kampanii zależą od działań konkurencji)11.

 

 

Facebook rządzi polskim Internetem

Najpopularniejszy w Polsce portal społecznościowy to Facebook – blisko 14 milionów Polaków zarejestrowało tam swoje konto (badanie Sotrender, styczeń 2016 r.). Facebook jako platforma do wymiany informacji i kontaktów oferuje lekarzom medycyny estetycznej ogromne możliwości. Darmowe i łatwe w obsłudze narzędzia pomagają utworzyć profesjonalny fanpage, czyli profil gabinetu, na którym można zamieszczać nie tylko zdjęcia, ale również wszystkie niezbędne i potrzebne pacjentom informacje, np. notatki, artykuły, zdjęcia i metamorfozy, linki do publikacji oraz materiały video12.

 

 

Wymagania i możliwości króla Internetu

Ponieważ fanpage służy głównie do komunikacji z fanami, czyli osobami, które go już „polubiły”, pojawia się konieczność częstego, nawet codziennego, publikowania atrakcyjnych dla odbiorcy treści, tzw. postów. Interakcje z pacjentami pozwalają na uzyskanie wielu cennych informacji, które można później wykorzystać do rozwijania swojego gabinetu i pozyskiwania kolejnych klientów. Warto na bieżąco prowadzić komunikację z fanami i systematycznie odpowiadać na pytania, a także sprawdzać, jakie komentarze są przez nich zamieszczane (potrzeby, oczekiwania, uwagi pozytywne, negatywne, obraźliwe itp.). Choć skuteczne zarządzanie fanpage’em wymaga kreatywności, zaangażowania i systematycznej pracy, to umiejętnie prowadzony profil może stać się niezwykle skutecznym narzędziem do budowania pozytywnego wizerunku i pozyskiwania nowych pacjentów13.

 

 

Bez strategii ani rusz

Założenie fanpage’a powinno poprzedzić przygotowanie strategii, w której muszą znaleźć się odpowiedzi na takie pytania, jak: kto będzie odbiorcą (aktualni czy potencjalni pacjenci, mieszkańcy naszej miejscowości, a może osoby z całej Polski?), jakie treści będą publikowane i jak często, czy będą one aktywnie promowane?14 Bez odpowiedniej strategii działania prowadzone na Facebooku będą mało skuteczne i mogą źle wpłynąć na ocenę lekarza i gabinetu medycyny estetycznej. Do opracowania strategii warto zatrudnić specjalistów – freelancerów lub agencję reklamową specjalizującą się w mediach społecznościowych.

 

 

Portale specjalistyczne

Z myślą o pacjentach i lekarzach powstało kilka portali specjalistycznych, m.in. ZnanyLekarz.pl, NajlepszyLekarz.pl czy Tourmedica.pl, gdzie potencjalni pacjenci szukają lekarza lub specjalisty. Stronę internetową ZnanyLekarz.pl odwiedza co miesiąc ponad 3,5 miliona pacjentów, a z ankiety, w której wzięło udział ponad 1500 pacjentów, wynika, że aż 88 proc. badanych znalazło swojego lekarza na tym portalu i uznało swój wybór za właściwy. Z kolei 72 proc. lekarzy posiadających zweryfikowany profil na ZnanyLekarz.pl uważa, iż obecność w tym serwisie ułatwia im budowanie pozytywnego wizerunku.

 

Na wielu portalach założenie i prowadzenie profilu jest bezpłatne, ale tylko pakiety typu premium oferują szereg dodatkowych korzyści, a tym samym ułatwiają szybsze i bardziej skuteczne nawiązanie kontaktu z pacjentem15.

 

 

Jakość usług i działania marketingowe

W obecnych czasach prowadzenie gabinetu medycznego polega na zarządzaniu firmą w konkurencyjnych warunkach rynkowych, a to oznacza, że oferowanie nawet najlepszych, najbardziej popularnych lub potrzebnych usług nie stanowi gwarancji największego zysku. Proponując pacjentowi zabiegi z zakresu medycyny estetycznej, należy umiejętnie połączyć najwyższą jakość usług ze stosowaniem marketingowo-sprzedażowych zasad rynkowych. Należą do nich nowoczesne metody dotarcia do nowego pacjenta i utrzymanie bazy własnych klientów, jak też wykreowanie i wzmacnianie własnej marki oraz jej wizerunku16. Dzięki nim zwiększenie liczby pacjentów w gabinecie medycyny estetycznej powinno być dużo szybsze i łatwiejsze.

 

 

Polecane artykuły

 

 

Zapraszamy na szkolenia w OLLIE

 

 

Źródła:

  • 1http://www.rynekestetyczny.pl/madry-pacjent-przed-zabiegiem/, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 2http://gazetalekarska.pl/?p=11102, dostęp w dn. 30.12.2016
  • 3https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 4https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 5https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 6https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 7https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 8https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 9https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 10https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 11https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 12https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 13https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 14https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 15https://lekarz.znanylekarz.pl/poradnik-4-sposoby-pozyskiwania-pacjentow, dostęp w dn. 29.12.2016
  • 16http://www.denco.pl/?page_id=2455, dostęp w dn. 29.12.2016