Pozycjonowanie stron internetowych gabinetów medycznych

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych to działania mające na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Jest to ciągły proces, który wymaga indywidualnej strategii, analizy i działań optymalizacyjnych, zarówno w serwisie, jak i poza nim. Aby skutecznie pozycjonować stronę internetową i zapewnić jej stabilne pozycje na wybrane frazy kluczowe, należy na bieżąco śledzić zmiany algorytmu, działania konkurencji oraz trendy w Internecie. Nie ma innego wyjścia, jak cały czas trzymać rękę na pulsie.

 

 

Pozycjonowanie SEO

Pozycjonowanie stron, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek (ang. SEO – Search Engine Optimization) to działania, które umożliwiają wyświetlenie witryny internetowej na pierwszych pozycjach w Google (lub innej wyszukiwarce) przy wykorzystaniu najbardziej popularnych słów kluczowych, ściśle powiązanych z tematyką danego portalu1. Podstawą skutecznego pozycjonowania jest odpowiednia optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych2.

 

 

Wyniki wyszukiwania – jak to działa

Już podczas wpisywania dowolnego zwrotu w wyszukiwarce wyświetla się lista stron internetowych, które są uznawane przez nią za najlepiej pasujące do danego hasła. Specjaliści pracujący w Google dążą do tego, aby otrzymywane przez internautów wyniki wyszukiwania, jak najlepiej spełniały ich oczekiwania. Właściciele stron internetowych muszą na bieżąco dostosowywać się do nowych wymagań – obecnie tradycyjne pozycjonowanie stron internetowych, oparte głównie na wymianie linków oraz wpisach do różnych katalogów, nie jest już wystarczające3.

 

 

Optymalizacja treści

Treści publikowane na stronach internetowych mają ogromne znaczenie pod kątem optymalizacji SEO. Wpływ na pozycjonowanie stron internetowych mogą mieć również zachowania użytkowników – jak szybko wychodzą z witryny, czy spędzają na niej dużo czasu. Czynniki te są bezpośrednio związane z jakością tekstów na stronie4.

 

 

Czym jest content marketing

Content marketing (marketing treści) polega na przykuwaniu uwagi internautów przy pomocy wartościowych informacji stanowiących alternatywę dla tradycyjnych form reklamy, które zazwyczaj są irytujące. Wartościowe i unikatowe materiały, przygotowywane z myślą o konkretnych grupach docelowych, wzbudzają zainteresowanie użytkowników i mobilizują ich do interakcji. Odbiorca nie otrzymuje bezpośredniego i nachalnego komunikatu, który w dodatku nakazuje mu zakup konkretnego produkty czy usługi, ale samodzielnie podejmuje decyzję. Kieruje się przy tym przeczytanym artykułem i przedstawionymi w nim racjonalnymi argumentami oraz określonymi korzyściami spełniającymi jego potrzeby i oczekiwania5.

 

 

Content marketing a pozycjonowanie

Kluczową rolę w pozycjonowaniu odgrywa treść publikowana na stronach internetowych. Content marketing buduje w sieci pozycję określonej strony internetowej, sprawiając, że staje się ona bardziej przyjazna i widoczna dla wyszukiwarek. W naturalny sposób tworzy odpowiednie zaplecze tekstowe gromadzące jedynie merytorycznie wartościowe artykuły, dzięki czemu strona staje się bardziej widoczna i łatwiejsza do odnalezienia przez internautów6.

 

 

Znaczenie nagłówków w pozycjonowaniu

Nagłówki odgrywają ważną rolę – to właśnie one w pierwszej kolejności zwracają uwagę, przyciągają wzrok, informują o zawartości treści oraz nakierowują internautę na właściwy tok myślowy. Nagłówek informuje czytelnika, o czym jest tekst i czy warto go czytać. Taką samą rolę spełnia w przypadku indeksowania stron – algorytm indeksujący analizuje treść witryny i wszystkie występujące w niej słowa. Słowom pojawiającym się w tytule strony, nagłówkach oraz w treści zostaje przypisany wyższy priorytet niż słowom, które występują jedynie w samej treści7.

 

 

Tekst tekstowi nierówny

Treści na stronach internetowych muszą spełniać określone warunki:
• obszerność – należy unikać krótkich tekstów składających się z kilku zdań; produkty i usługi powinny być wyczerpująco opisane (użytkownik będzie zadowolony ze zdobytej wiedzy, a roboty wyszukiwarki uznają taką stronę za bardziej wartościową);
• oryginalność – treści nie mogą być skopiowane z innych źródeł8.

 

 

Znaczniki tytułów stron

Tytuł strony (ang. tag title) to bardzo ważny element SEO, ponieważ jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania i to na jego podstawie wyszukiwarka ocenia tematykę strony. Aby dobrać jak najlepsze tytuły stron, należy na samym ich początku umieścić słowo kluczowe związane z treścią danej witryny. Tytuły stron są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, dlatego też warto umieścić tam nazwę swojej praktyki lekarskiej9.

 

 

Meta tytuł

Meta tytuł (ang. meta title) jest narzędziem, które kształtuje punkt odniesienia dla witryny i determinuje jej pozycję w rankingu wyszukiwarek. Nie tylko pomaga przyciągać odwiedzających, ale również zwiększa CTR (ang. Click Through Rate), czyli Współczynnik Klikalności10. Meta tytułu nie można utożsamiać z tytułem portalu, jaki widnieje na stronie głównej. Ta krótka informacja o zawartości witryny internetowej jest niezwykle istotna zarówno dla robotów Google, jak i internautów. Należy pamiętać, że wyszukiwarka nie wyświetla tytułów dłuższych niż około 70 znaków. Mimo że są one indeksowane przez Google, to jednak po 70 znaku internauta zobaczy jedynie wielokropek11.

 

 

Opisy meta

Opisy meta (ang. meta description) są wyświetlane w wynikach wyszukiwania – zaraz pod tytułem i adresem URL strony. Nie mają one co prawda bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony internetowej, jednak ich treść wyświetlana w wynikach wyszukiwania może decydować o tym, ilu internautów wejdzie na stronę internetową. Jeśli witryna pojawia się na czwartym miejscu wyników wyszukiwania, ale ma bardzo przyciągający uwagę opis, możliwe, że będzie chętniej odwiedzana niż strona znajdująca się na drugiej lub trzeciej pozycji12.

 

 

Adresy URL

Adresy URL powinny być tak skonstruowane, aby użytkownik jeszcze przed kliknięciem w link wiedział, co za będzie czytał, czyli powinny jak najlepiej opisywać zawartość strony internetowej. Warto brać również pod uwagę roboty wyszukiwarki, które będą skanowały witrynę – najlepsze pod tym kątem adresy to takie, które nie są za długie (maks. około 100 znaków), nie zawierają znaków specjalnych (np. $, &), jak też polskich znaków diakrytycznych13.

 

 

Wymagania dotyczące treści

Przy dłuższych tekstach warto zastosować nagłówki H1, H2, H3; są to znaczniki HTML pomagające określić strukturę tekstu – główny nagłówek = tytuł (H1), podtytuł (H2) itd. Należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe i użyć ich kilka razy; zalecane jest też stosowanie ich synonimów. Teksty muszą być urozmaicone – warto korzystać z takich opcji, jak pogrubienie, kursywa czy wypunktowanie przy wyliczaniu. Tekst powinien być opatrzony pasującym do niego zdjęciem lub grafiką14.

 

 

Powielanie treści, czyli duplikacja

Duplikacja (ang. duplicate content) ma miejsce wtedy, gdy ta sama treść pojawia się w kilku adresach URL jednocześnie. Powielona treść znajduje się na jednej witrynie (domenie) lub w obrębie wielu domen. Algorytmy Google negatywnie reagują na takie działania, co odbija się na pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania15.

 

 

Kompresja zdjęć i grafik

Zamieszczając zdjęcia czy grafiki na stronie internetowej, należy zadbać o ich kompresję, czyli zmniejszenie objętości. Ocenę szybkości ładowania strony, a także podpowiedzi dotyczące zdjęć i grafik, które warto skompresować, można sprawdzić pod adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/16.

 

 

Opisy alternatywne zdjęć – atrybuty alt

Opisy alternatywne dla zdjęć są wyświetlane na stronie zamiast grafiki, jeśli występują problemy z jej załadowaniem. Dzięki dobrze przygotowanym atrybutom alt użytkownik wie, co znajduje się na zdjęciu, które w danej chwili nie może zostać załadowane. Opisy alternatywne dla zdjęć są istotne z punktu widzenia SEO – robot Google nie jest w stanie odczytać zdjęcia, ale może odczytać opis alternatywny i odpowiednio go zaklasyfikować17.

 

 

Linkowanie pomiędzy stronami

Linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami w formie menu, które zawiera linki do wszystkich głównych działów, jest istotnym elementem optymalizacji witryny pod kątem SEO. Najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia pozycjonowania polega na tworzeniu menu w formie tekstowej i unikaniu obrazków lub technologii Flash (Google ma problem z pełnym odczytywaniem zawartości takich witryn). Innym sposobem na linkowanie pomiędzy podstronami w obrębie danej witryny jest umieszczenie na podstronie linków do innych podobnych podstron18.

 

 

Linkowanie wewnętrzne

O pozycjonowaniu decyduje również odpowiednia struktura witryny i linkowanie wewnętrzne. Przy jego pomocy można osiągnąć sukces w postaci generowania ruchu na stronie oraz wysokich wyników w wyszukiwaniu. Tworząc strukturę serwisu internetowego, warto rozrysować schemat linkowania wewnętrznego – będzie bardzo przydatny przy kolejnych etapach pozycjonowania19.

 

 

Linkowanie zewnętrzne

Linki zewnętrzne dofollow i nofollow są ważnym elementem pozycjonowania; odgrywają dużą rolę dla robotów wyszukiwarki Google. Algorytmy wyszukiwarki wiedzą, w jaki sposób traktować dany link – podążać za nim dalej, przekazać część „mocy” czy też go zbagatelizować20.

 

 

Atrybut dofollow

Roboty Google podążają za atrybutem dofollow, żeby odwiedzić stronę, do której ten znacznik kieruje. Jeśli jest to link do dobrego portalu lub bloga, to w obliczeniach wyszukiwarki wzrasta wartość danej strony, co wpływa na wyższe pozycje fraz kluczowych21.

 

 

Atrybut nofollow

Linki z atrybutem nofollowrównież pobierają część „mocy” witrynie, na której się znajdują. Mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych, dlatego też warto brać je pod uwagę przy opracowywaniu strategii SEO22.

 

 

Szybkość ładowania strony

Niezwykle istotnym czynnikiem rankingowym, który również wpływa na pozycjonowanie stron internetowych, jest szybkość ładowania strony www. Na portalu PageSpeed Insights można samodzielnie sprawdzić, jak Google pod tym kątem ocenia witrynę. Zwiększenie szybkości ładowania strony spowoduje, że roboty Google będą szybciej poruszać się pomiędzy podstronami serwisu, co przyspieszy jego indeksację. Skrócenie czasu wczytywania witryny doprowadzi do zmniejszenia współczynnika odrzuceń, a ponadto strona straci „kotwicę”, która do tej pory nie pozwalała jej być odpowiednio widoczną w wynikach wyszukiwania23.

 

 

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to sztuka, która wymaga nie tylko wiedzy, ale także czasu, doświadczenia i odpowiednich umiejętności. Optymalizacja SEO już dawno przestała być działaniem czysto technicznym – coraz większe znaczenie odgrywa wartościowa i unikatowa treść oraz chwytliwe teksty zachęcające do zwiększania naturalnego ruchu na stronie.

 

Przy pozycjonowaniu należy zwracać uwagę na wiele różnych aspektów. W swoim algorytmie pozycjonującym Google wykorzystuje około 200 czynników, niektóre z nich są już sprawdzone, niektóre kontrowersyjne, a inne to jedynie spekulacje24. Samodzielne wypozycjonowanie witryny internetowej jest możliwe, ale trudne w realizacji. Żeby to dobrze zrobić, warto w tym celu zatrudnić specjalistów zajmujących się optymalizacją SEO i content marketingiem.

 

 

Polecane artykuły

 

 

Zapraszamy na szkolenia w OLLIE

 

 

Źródła:

  • 1http://www.web-marketing.pl/pozycjonowanie-stron/, dostęp 20.11.2016
  • 2https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 3http://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-content-marketing, dostęp 19.11.2016
  • 4https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 5http://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-content-marketing, dostęp 19.11.2016
  • 6http://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-content-marketing, dostęp 19.11.2016
  • 7http://atebo.pl/h1-h2-h3-naglowki-i-ich-rola-w-seo-i-pozycjonowaniu/, dostęp 25.11.2016
  • 8https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 9https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 10http://blog.supertresc.pl/meta-tytul-i-meta-opis-krotki-poradnik-pozycjonowania-stron#.WDBrb7lNdqA, dostęp 19.11.2016
  • 11http://propagandawsieci.pl/meta-tytul-zaniedbywany-element-seo/, dostęp 25.11.2016
  • 12https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 13https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 14https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 15http://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-content-marketing-co-to-jest-duplicate-content-i-jaki-ma-wplyw-na-pozycjonowanie-cz-5, dostęp 25.11.2016
  • 16https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 17https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 18https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, dostęp 19.11.2016
  • 19https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/36/na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-internetowych, dostęp 19.11.2016
  • 20http://www.studiolokomotywa.pl/rodzaje-linkow-zewnetrznych-dofollow-nofollow/, dostęp 19.11.2016
  • 21http://www.studiolokomotywa.pl/rodzaje-linkow-zewnetrznych-dofollow-nofollow/, dostęp 19.11.2016
  • 22http://www.studiolokomotywa.pl/rodzaje-linkow-zewnetrznych-dofollow-nofollow/, dostęp 19.11.2016
  • 23https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/36/na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-internetowych, dostęp 19.11.2016
  • 24http://secureglass.net/200-czynnikow-rankingowych-google, dostęp 25.11.2016