Nawyki opóźniające starzenie się skóry

Nasz wygląd, dobre samopoczucie i stan zdrowia zależą od wielu różnych czynników – na niektóre z nich mamy wpływ, a inne, takie jak np. geny, są od nas całkowicie niezależne. Starzenie się jest nieuchronne, choćby dlatego że wolne rodniki, pochodne życiodajnego tlenu, przyczyniają się do powstawania wielu schorzeń i znaczącego pogorszenia wyglądu i stanu skóry. Dzięki zdobyczom nowoczesnej nauki i medycyny możemy opóźnić starzenie się skóry, wyrabiając w sobie właściwe nawyki.

 

 

Szkodliwe działanie wolnych rodników

Wolne rodniki, czyli cząsteczki posiadające przynajmniej jeden niesparowany elektron, są wysoce niestabilne i reaktywne. Próbują oddać „zbędny” lub przyłączyć brakujący elektron w celu uzyskania równowagi1. Przemieszczają się po całym organizmie niczym biologiczne pociski, uszkadzając wszystko, co napotykają na swojej drodze (ściany komórek, białka, geny). Niszczą włókna kolagenu, doprowadzając do zwiotczenia tkanki skórnej i powstawania zmarszczek. Wolne rodniki utleniają cholesterol w naczyniach krwionośnych, tym samym przyśpieszając procesy miażdżycowe. Jeśli dotrą do materiału genetycznego (DNA), mogą wywołać nawet zmiany nowotworowe2.

 

 

Styl życia a geny

Geny wpływają na jakość i długość naszego życia tylko w około 30–40 proc., co oznacza, że w dużej mierze to my sami decydujemy o tym, w jaki sposób wygląda nasze życie. Jeśli chcemy dobrze i estetycznie wyglądać, a także unikać chorób i dolegliwości, musimy nauczyć się dobrze żyć, kładąc nacisk na jakość i zdrowy styl życia. Długofalowe działania stają się bardziej efektywne i mniej dokuczliwe, o ile wykonywane są nawykowo, wręcz automatycznie i bez zastanowienia3.

 

 

Siła nawyków

Wszyscy znamy powiedzenie „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Aby spowolnić w przyszłości proces starzenia, korzystne dla nas nawyki trzeba kształtować w sobie już od najmłodszych lat. Złe przyzwyczajenia są często łatwiejsze, bardziej przyjemne i do tego kosztują dużo mniej wysiłku, niż praca na wyrobieniem nawyków korzystnych dla naszego wyglądu i stanu zdrowia. Dla naszego organizmu liczy się regularność, zwłaszcza taka, która odpowiada jego zaprogramowanemu funkcjonowaniu4.

 

 

Odpowiednie odżywianie

Jedzenie to bardzo istotny element naszego życia – od tego co, jak i kiedy jemy, zależy nasz wygląd, samopoczucie, jak również stan naszego zdrowia. Nie można zapominać o dwóch najważniejszych posiłkach w ciągu dnia, czyli śniadaniu i obiedzie. Warto jeść mało, ale często, np. 5-6 razy dziennie, pamiętając przy tym, że ostatni posiłek powinien być lekko kaloryczny i że należy go zjeść najpóźniej na 2-3 godziny przed snem. Nie należy unikać żadnych pokarmów, ale warto ograniczyć te, które są bardzo kaloryczne i zawierają dużo tłuszczu zwierzęcego. Warzywa, zarówno surowe, jak i te gotowane na parze, trzeba spożywać przynajmniej raz dziennie. Kolejne nawyki, które pomogą opóźnić starzenie się skóry to picie wody w odpowiedniej ilości (około 1-1,5 litra dziennie) oraz unikanie mocnych alkoholi5.

 

 

Nawyki opóźniające starzenie się skóry: właściwe odżywianie

Nawyki opóźniające starzenie się skóry: właściwe odżywianie

 

 

Nadmiar cukru w diecie

Okazuje się, że dla naszego wyglądu i stanu skóry ilość codziennie spożywanego cukru ma dużo większe znaczenie, niż masa ciała i ogólny stan zdrowia. Cukier to jeden z największych wrogów młodo wyglądającej skóry, co wynika ze sposobu, w jaki nasz organizm go metabolizuje. Głównym czynnikiem przyspieszającym starzenie się skóry jest reakcja zachodząca między cukrem a białkiem w procesie zwanym glikacją.

 

 

Glikacja, czyli przyspieszone starzenie się skóry

Proces ten odbywa się w wewnętrznych warstwach skóry, gdzie cukier i kolagen łączą się, usztywniając w ten sposób włókna kolagenu. Skóra traci swoją elastyczność, staje się wiotka i bardziej podatna na powstawanie zmarszczek. Glikacja nasila również negatywny wpływ promieniowania UV na skórę, zwiększając stres oksydacyjny (na skutek nadmiernej ilości wolnych rodników), przez co przyczynia się do przedwczesnego starzenia. Aby dłużej zachować ładną i zdrową skórę, należy znacząco ograniczyć cukier i jednocześnie zwiększyć ilość spożywanej dziennie witaminy C, która jest niezbędna do produkcji kolagenu6.

 

 

Sen

Zdrowy sen to naturalne lekarstwo, które działa również jak najlepszy kosmetyk – pozwala odpocząć, nabrać sił i zregenerować organizm. Podczas snu wydzielanych jest bardzo dużo różnych substancji (hormony itp.) mających istotny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Dobowy rytm wydzielania tych substancji zależy od wielu czynników, takich jak np.: sen, odżywianie, leki, używki czy też wysiłek fizyczny. Z punktu widzenia fizjologii najbardziej efektywny sen przypada na godziny pomiędzy 23.00–24.00 a 3.00–4.00 rano. Z tego względu lepiej jest „efektywnie” przespać kilka odpowiednich godzin, niż spać dłużej w godzinach porannych7.

 

 

Aktywność fizyczna

Wysiłek fizyczny polega nie tylko na braniu udziału w zajęciach fitness, jeździe na rowerze czy innych ćwiczeniach. To także chodzenie po schodach zamiast jeżdżenia windą i spacery zastępujące jazdę samochodem lub autobusem. Liczy się systematyczność, a przesada, jak np. „wylewanie siódmych potów” przed wakacjami i narażanie się na urazy, nie jest wskazana. Aktywność fizyczna może być wyczerpująca i nie zawsze jest przyjemna, ale powinna dawać dobre efekty, takie jak: spalanie zbędnych kalorii, zwiększona wydolność, sprawność i gibkość oraz wytwarzanie hormonów wspomagających odpowiednie funkcjonowanie organizmu8.

 

 

Prowadzenie samochodu

Z badań wynika, że u kobiet po lewej stronie twarzy powstaje więcej zmarszczek i przebarwień, a ich przyczyną jest po prostu prowadzenie samochodu. Na lewą stronę twarzy, bardziej niż na prawą, oddziałują wówczas promienie UV, co skutkuje jej wcześniejszym starzeniem. Aby się przed tym ochronić, należy przed jazdą samochodem stosować kremy z filtrem SPF 309.

 

 

Dobre nawyki

Stosowanie kosmetyków, zarówno tych upiększających, jak i ochronnych, nie przychodzi naturalnie i z łatwością – trzeba się tego po prostu nauczyć. Kolejnym dobrym nawykiem, o jakim warto wspomnieć, jest umiejętność obserwowania swojego organizmu i jego funkcji. Należy omawiać z lekarzem wszystko to, co wydaje się nam nieprawidłowe i inne niż wcześniej. Jeśli ostatnio coś uległo zmianie lub nie odpowiada ogólnie znanym parametrom wiekowym, również powinno zostać skonsultowane ze specjalistą. Ponadto w dzisiejszych czasach ważne są takie nawyki, jak umiejętność radzenia sobie ze stresem i zdolność relaksowania w ciągu dnia10.

 

 

Medycyna estetyczna

Aby skutecznie opóźniać proces starzenia, warto sięgnąć po medycynę estetyczną, która oferuje wiele różnych zabiegów dostosowanych nie tylko do wieku, ale również stanu skóry i rodzaju defektów estetycznych. Systematyczne korzystanie z dobrodziejstw medycyny estetycznej pozwoli przywrócić skórze zdrowszy i młodzieńczy wygląd. Stosowane przez specjalistów metody są mało inwazyjne i przedłużają młodość skóry dzięki wspomaganiu naturalnych procesów biologicznych. Do zabiegów wykorzystuje się preparaty, które ulegają biodegradacji i są bezpieczne dla organizmu11.

 

 

Starzenie się skóry

Każdy lekarz medycyny estetycznej powinien informować swoich pacjentów o stanie ich zdrowia z punktu widzenia medycyny anti-aging i sprawdzać, czy posiadają oni odpowiednie nawyki, czy też powinni dokonać jakichś zmian w swoim postępowaniu. Dla osób, które dbają o dobrą formę, idealnym, a do tego ekonomicznie opłacalnym rozwiązaniem, są okresowe wizyty u lekarza medycyny estetycznej. Jeśli ktoś nie jest zadowolony ze swojego wyglądu lub gdy pojawiają się u niego pierwsze oznaki starzenia, tym bardziej powinien odwiedzić lekarza medycyny estetycznej, dzięki któremu spowolni działanie upływającego czasu12.

 

 

Polecane artykuły:

 

 

Zapraszamy na zabiegi podczas szkoleń dla lekarzy w OLLIE.

 

 

Źródła:

  • 1https://portal.abczdrowie.pl/jak-opoznic-starzenie-sie-skory, dostęp w dn. 07.01.2017
  • 2http://www.poradnikzdrowie.pl/sprawdz-sie/sygnaly-ciala/wolne-rodniki-dlaczego-sa-grozne_37087.html, dostęp w dn. 19.01.2017
  • 3http://www.imeso.pl/aktualnosci/nawyki-ktore-pracuja-na-twoj-wyglad-w-przyszlosci.html, dostęp w dn. 07.01.2017
  • 4http://www.imeso.pl/aktualnosci/nawyki-ktore-pracuja-na-twoj-wyglad-w-przyszlosci.html, dostęp w dn. 07.01.2017
  • 5http://www.imeso.pl/aktualnosci/nawyki-ktore-pracuja-na-twoj-wyglad-w-przyszlosci.html, dostęp w dn. 07.01.2017
  • 6
  • 7http://www.imeso.pl/aktualnosci/nawyki-ktore-pracuja-na-twoj-wyglad-w-przyszlosci.html, dostęp w dn. 07.01.2017
  • 8http://www.imeso.pl/aktualnosci/nawyki-ktore-pracuja-na-twoj-wyglad-w-przyszlosci.html, dostęp w dn. 07.01.2017
  • 9http://tipy.interia.pl/artykul_21299,co-przyspiesza-starzenie-sie-skory-4-rzeczy-na-ktore-musisz-uwazac,5.html, dostęp w dn. 19.01.2017
  • 10http://www.imeso.pl/aktualnosci/nawyki-ktore-pracuja-na-twoj-wyglad-w-przyszlosci.html, dostęp w dn. 07.01.2017
  • 11https://www.doz.pl/czytelnia/a328-Kosmetologia_XXI_wieku_8211_medycyna_estetyczna_Czesc_I, dostęp w dn. 26.01.2017
  • 12http://www.imeso.pl/aktualnosci/nawyki-ktore-pracuja-na-twoj-wyglad-w-przyszlosci.html, dostęp w dn. 07.01.2017