Marketing gabinetu medycznego

Pomimo że według polskiego prawa istnieje zakaz reklamowania usług medycznych, istnieje potrzeba zastosowania elementów marketingu w działalności gabinetów medycznych.

 

 

Marketing

Marketing definiowany jest jako zabiegi pozwalające na wsparcie sprzedaży i usług, wykonywane różnymi metodami i przy wykorzystaniu różnych środków pozwalających na oddziaływanie na odbiorcę. Jednakże naczelną zasadą marketingu w obecnych czasach wydaje się być działanie polegające na usatysfakcjonowaniu partnera wymiany, a więc nakierowanie się na taką działalność, która przyniesie korzyść odbiorcy, a więc w tym przypadku pacjentowi.

 

 

Marketing gabinetu medycznego

Z racji tego, że polskie prawo zabrania podawania do publicznej wiadomości komunikatów czysto reklamowych, powiązanych z świadczeniem usług medycznych, ograniczenie to mocno ogranicza możliwości lekarzy w promowaniu swojej praktyki. Na szczęście istnieją metody, które można wykorzystać, aby przyciągnąć więcej pacjentów.

 

 

Nazwisko lekarza = marka

Wśród lekarzy różnych specjalności znaleźć można ekspertów, których nazwisko przekazywane jest przez pacjentów wraz z rekomendacją. Z tego powodu, niezwykle ważnym elementem marketingu gabinetu medycznego jest profesjonalne podejście do pacjenta, postawienie trafnej diagnozy oraz życzliwe podejście. Im lepsze opinie dotyczące pracy lekarza, tym zwiększa się szansa na to, że nazwisko będzie kierowane dalej.
Nazwisko potraktowane jako własna marka przyda się również w innych przypadkach. Po pierwsze, kiedy szukają oni specjalisty potrafiącego wyleczyć określone dolegliwości. Dlaczego nie sprawić, aby za każdym razem, kiedy szukali okulisty, nie myśleli od razu o określonym lekarzu.

 

 

Informowanie o usługach w gabinecie

Ze względu na to, że reklamowanie się poza miejscem praktyki jest mocno utrudnione, najlepszym sposobem na powiadomienie o nowych usługach i zabiegach oferowanych przez lekarza, jest właśnie jego gabinet. Z pomocą mogą przyjść nie tylko plakaty zawierające podstawowe informacje na temat specyfiki wykonywanej usługi. Jednocześnie dobrze jest pozostawić na stolikach z prasą ulotek, które będą informować pacjentów o nowościach w gabinecie.

 

 

Innym, równie dobrym sposobem, może być postawienie specjalnej tablicy lub tabliczki informującej o tym, w jaki sposób rozszerzyła się działalność w tym miejscu. Miejscem, które najbardziej nadaje się do takiego reklamowania jest recepcja lub stolik, przy którym pacjenci czekają na wizytę.

 

 

Promocja przez Internet

Wraz ze wzrostem znaczenia Internetu coraz częściej użytkownicy wskazują to miejsce jako źródło, z którego czerpią informacje na temat lekarzy i możliwości leczenia. Wydaje się zatem, że własna strona internetowa w promowaniu działalności medycznej jest niezbędna. Jednakże posiadanie własnej witryny wiąże się również z odpowiednim jej wypromowaniem w Internecie. Chodzi tutaj o pozycjonowanie, a więc takie działania, które sprawią, że strona będzie znana wśród użytkowników oraz będzie pojawiać się na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej. Bez odpowiedniego pozycjonowania nie można liczyć na to, że strona sprawdzi się jako źródło pozyskiwania pacjentów, ponieważ nikt o istnieniu tej witryny nie będzie wiedział.

 

 

Innym sposobem na zaistnienie w Internecie jest zarejestrowanie się w specjalnych portalach, w których ogłaszają się lekarze specjaliści. Takie serwisy dają pacjentom możliwość znalezienia odpowiedniego lekarza, umówienia wizyty, ale równocześnie są miejscem, w którym można ocenić samego specjalistę oraz stopień jego zaangażowania. O tym, że taki portal jest doskonałą możliwością zareklamowania się bez uciekania się do łamania prawa, świadczy fakt, że strony internetowe poświęcone poszukiwaniom specjalisty odwiedzane są przez kilka milionów użytkowników miesięcznie.

 

 

Lojalność pacjenta

Lojalny pacjent to skarb dla każdego gabinetu medycznego. Aby móc pochwalić się sporą liczbą takich pacjentów warto nastawić się na działanie, w którym zostanie on doceniony i zadowolony. Trzeba pamiętać, że jedynie z osoby zadowolonej z wykonanej usługi można uczynić lojalnego pacjenta. A budowanie zadowolenia wpływają pozytywne doświadczenia wynikające ze współpracy z gabinetem oraz lekarzem. Kiedy jego oczekiwania zostaną (pozytywnie) przekroczone, można powoli mówić o budowaniu poczucia lojalności.

 

 

O sukcesie działań marketingowych mówić będą przede wszystkim statystyki wskazujące wzrost wykonywanych zabiegów. Aby jednak całe przedsięwzięcie można było uznać za sukces należy działać według ułożonego wcześniej planu marketingowego, zakładającego każdy krok w kampanii promocyjnej.

 

 

Polecamy: