Marka własna lekarza – recepta na sukces

Budowanie marki osobistej (tzw. personal branding) polega na tworzeniu własnej marki i zarządzaniu swoim wizerunkiem. Dotyczy każdego z nas niezależnie od zawodu i prowadzonej działalności.

 

 

W przypadku niektórych zawodów (lekarz, architekt, prawnik) własne nazwisko jest największą wartością, którą rozwijamy przez cały okres pracy zawodowej. Umiejętne zarządzanie marką osobistą i renomą własnego nazwiska pomaga zbudować rozpoznawalność, wiarygodność i wspiera autorytet lekarza.

 

 

Marka własna lekarza

Marka (ang. brand) jest tym, co wyróżnia produkt lub usługę na rynku spośród wielu innych podobnych do siebie. Podobnie jest z silną i wyróżniającą się marką osobistą (ang. personal brand), ponieważ dzięki niej można zaistnieć na konkurencyjnym rynku specjalistów. Profesjonalny wizerunek wykracza poza odpowiedni wygląd czy zachowanie – to przede wszystkim opinia pacjentów o lekarzu, pierwsze skojarzenia, wynikające z komunikacji z otoczeniem (w przypadku lekarza - z pacjentami) na wielu różnych płaszczyznach, która określa, kim jest dany lekarz i co może zaoferować swoim pacjentów i co go wyróżnia od innych lekarzy1.

 

 

Marka osobista

Na markę osobistą składają się działania mające na celu kompleksowe zarządzanie własną osobą – swoim nazwiskiem, wizerunkiem i karierą, czyli w zasadzie wszystkim, co mówimy i robimy. Marka osobista to słowa, opinie i komentarze wypowiadane przez innych na nasz temat. Jeśli są pozytywne, przekładają się na rekomendację usług rodzinie i znajomym, a tym samym większą rozpoznawalność i wzrost liczby pacjentów. Umiejętne wykorzystanie własnej marki osobistej zwiększa rozpoznawalność lekarza, przyciąga do niego nowych pacjentów i lojalizuje stałych.

 

 

Korzyści z posiadania marki

Marka osobista jest ważnym narzędziem służącym do wyróżnienia się w tłumie i zbudowania nie tylko swojej wiarygodności, ale też rozpoznawalności. Lekarz – ekspert budzi większe zaufanie, jest postrzegany jako osoba z dużym doświadczeniem. Stworzenie silnej marki osobistej daje przewagę w działaniach marketingowych i sprzedażowych w długim okresie i ma dzisiaj wymierną wartość rynkową. Dzięki profesjonalnie przygotowanej strategii komunikacji marki i dobrze prowadzonemu procesowi budowania własnego brandu lekarz staje się rozpoznawalny wśród pacjentów i w swoim środowisku zawodowym, co ułatwia mu osiąganie sukcesów i rozwój zawodowy2.

 

 

Budowanie marki osobistej w Internecie

Internet to jedno z najprostszych, najtańszych i mających długą żywotność kanałów do budowania swojego wizerunku. Większość pacjentów (88 proc.) korzysta z Internetu, aby znaleźć informacje o zdrowiu i profilaktyce, 81 proc. szuka informacji na temat objawów chorób, a 75 proc. – informacji o sposobach leczenia3.

 

Budowanie wizerunku lekarza – eksperta w internecie obejmuje zarówno własną stronę internetową, profil służbowy w mediach społecznościowych, np. na Facebooku czy Instagramie, jak i współpracę z portalami medycznymi, takimi jak Znany Lekarz czy ABC Zdrowie.

 

 

Strona internetowa

Strona internetowa to rodzaj elektronicznej wizytówki lekarza. Warto, aby lekarz medycyny estetycznej posiadał profesjonalnie przygotowaną stronę internetową, wykorzystującą najnowsze trendy w projektowaniu portali, na której zaprezentuje nie tylko swoją osobę, doświadczenie i zakres usług, ale również efekty zabiegów. Wielu lekarzy wykorzystuje swój wizerunek (np. w postaci zdjęć podczas wykonywania zabiegów) na stronie internetowej. Na stronie internetowej pacjenci mogą sprawdzić, jakich rezultatów mogą spodziewać się po zabiegach, z których chcą skorzystać. Warto także zamieścić na portalu internetowym zdjęcia pokazujące lekarza przy pracy. Można je wykorzystywać jako zdjęcie przy opisie i charakterystyce umiejętności i doświadczenia lekarz, stworzenia galerii zdjęć gabinetu, uzupełnienie opisów zabiegów, opisów aktualności i relacji z najnowszych wydarzeń, banerach reklamowych na stronie internetowej czy propozycji autorskich programów terapeutycznych. Zdjęcia budują wizerunek lekarza i gabinetu medycznego, pokazując ich zalety oraz budząc skojarzenia takie jak: nowoczesność, komfort, bezpieczeństwo4.

 

 

Media społecznościowe

Aktywność w mediach społecznościowych pozwala budować wizerunek, nawiązywać i utrzymywać relacje z obecnymi i potencjalnymi pacjentami. Nie trzeba być obecnym dosłownie wszędzie – znacznie lepiej jest wybrać dwa lub trzy media (np. Facebook, Twitter i Instagram) i tam być aktywnym, niż mieć dużo profili, na których nic się nie będzie działo. Aktywne profile powinny być ujednolicone (jedno logo, podobna stylistyka zdjęć i wpisów, spójność w zakresie doboru tematów), ponieważ ułatwia to identyfikację lekarza przez potencjalnych pacjentów5.

 

 

Facebook służy medycynie

Media społecznościowe, np. Facebook umożliwiają nienachalne pokazanie efektów zabiegów, dają możliwość poinformowania pacjentów o nowych zabiegach i nowym sprzęcie medycznym, dostępnym w gabinecie. Działania w mediach społecznościowych ułatwiają bezpośredni kontakt z pacjentami i budują pozytywne relacje. Dla wielu pacjentów posiadanie w znajomych na Facebooku lekarza postrzegane jest w kategoriach prestiżu i zaszczytu, a jednocześnie w pilnych sytuacjach (np. po zabiegu) ułatwia kontakt z lekarzem, ułatwia przesłanie mu zdjęcia do weryfikacji efektów zabiegów, umożliwia też dodanie opinii o lekarzu i jego gabinecie.

 

Facebook to również doskonałe narzędzie, aby poinformować pacjentów i potencjalnych pacjentów o planowanych akcjach profilaktycznych, nowych artykułach umieszczonych na stronie internetowej lub blogu, nowych odbytych szkoleniach czy zabiegach dostępnych w gabinecie.

 

 

Lekarz medycyny estetycznej w roli eksperta

Pozycja eksperta wzbudza zaufanie i pomaga budować swój autorytet.Bycie ekspertem pozwala na rozwój zarówno zawodowy, jak też własnej praktyki lekarskiej m.in. poprzez pozyskiwanie nowych pacjentów. Dzielenie się swoją wiedzą, prowadzenie bloga lub videobloga i udzielanie porad skutecznie buduje pozycję ekspercką lekarza. Niektórzy lekarze publikują artykuły na portalach poświęconych zdrowiu i urodzie, doradzają w zakresie zdrowego życia w prasie. Takiemu budowaniu swojego wizerunku warto poświęcić czas nawet „za darmo” ponieważ przekazywanie wiedzy daje korzyści lekarzowi – im więcej lekarz daje wiedzy pacjentom i potencjalnym pacjentom, tym więcej do niego wraca. Warto jest pisać artykuły branżowe i publikować je nie tylko na własnej stronie internetowej, ale również na portalach i w magazynach, które są skierowane do pacjentów (najbardziej popularne to: abcZdrowie.pl, ForumZdrowia.pl, Medonet.pl czy Zdronet.pl).

 

 

Opinie, czyli głos pacjentów

Pacjenci, którzy szukają lekarza medycyny estetycznej, chętnie korzystają z rekomendacji nie tylko rodziny czy znajomych, ale również tych znalezionych w Internecie. Aż 63% pacjentów ankietowanych przez serwis ZnanyLekarz.pl uważa, że opinie innych decydują o wyborze lekarza6. Na stronie internetowej gabinetu warto zamieścić rekomendacje zadowolonych pacjentów, którzy wyrazili na to zgodę. Można w tym celu skorzystać z portali takich, jak: ZnanyLekarz.pl, DobryLekarz.pl, RankingLekarzy.pl czy też KrajoweCentrumPacjenta.pl.

 

 

Zbudowanie silnej marki osobistej lekarza

W medycynie estetycznej należy zapomnieć o popularnym powiedzeniu „Nieważne, jak o tobie mówią, ważne, by mówili”. W tej dziedzinie istotne jest nie tylko to, aby mówili, ale również to, żeby mówili dobrze, a nawet bardzo dobrze. Stąd konieczność zbudowania silnej marki osobistej. Lekarz, który nie pracuje nad marką osobistą i nie wie, co myślą i mówią o nim pacjenci, nie tylko traci kontrolę nad tym, w jaki sposób jest przez nich postrzegany, ale sam sobie odbiera możliwość rozwoju własnej praktyki lekarskiej.

 

 

Źródła: