Recepta na bezbłędne dotarcie do pacjenta

Większość gabinetów medycyny estetycznej ma swoją stronę internetową, jednak nie każda z nich wykorzystuje w pełni swój potencjał przyciągania pacjentów. Wynika to z faktu, że większość osób zajmujących się promocją placówki, nie zdaje sobie sprawy z tego, czego tak naprawdę pacjenci szukają w Internecie. Rozwój technologii i informatyzacja komunikacji zmieniły zasadniczo podejście Polaków do medycyny, również estetycznej.

 

 

Pacjent świadomy swoich potrzeb

Polacy ostrożnie podejmują decyzje o powierzeniu swojego zdrowia i urody w ręce anonimowych specjalistów. Powszechny dostęp do Internetu wpłynął na zachowania pacjentów i zmienił ich nastawienie zarówno do własnego zdrowia, jak też wymagań stawianych lekarzom. Współczesny pacjent jest dużo bardziej świadomy swoich potrzeb, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Teraz wybór najlepszego możliwego lekarza stał się dla niego niezwykle istotny. Gabinety medycyny estetycznej, które nie rozumieją tych zmian i nie nadążają nimi, stracą pacjentów1.

 

 

Nowe zwyczaje pacjentów

Kiedyś pacjent szedł do lekarza, zawierzając jego autorytetowi i nie sprawdzając opinii na jego temat. Obecnie, zanim umówi się na wizytę, przegląda strony internetowe i fora dyskusyjne, porównując opinie na temat specjalistów. Aktywnie szuka informacji i materiałów, które ułatwią mu podjęcie decyzji, do kogo warto zwrócić się o pomoc. Współczesny pacjent, zanim przyjdzie do gabinetu medycyny estetycznej, ma już pewne wyobrażenia na różnego rodzaju zabiegów2.

 

 

Wybór lekarza medycyny estetycznej

Wybór specjalisty zaczyna się już w Internecie na długo przed pierwszą wizytą. Pacjenci są coraz bardziej wybredni i wymagający, ponieważ chcą być pewni, że powierzą swoje zdrowie i wygląd najlepszemu z możliwych lekarzowi medycyny estetycznej.
Okazuje się, że ponad 50 proc. polskich internautów co najmniej raz w miesiącu poszukuje w Internecie informacji na temat zdrowia i lekarzy. Dla ponad 85 proc. z nich opinie udzielone przez innych pacjentów stanowią kluczowy czynnik decydujący o wyborze lekarza3.

 

 

Era pacjenta 2.0

Z raportu platformy HaloDoktorze.pl wynika, że Polacy nie są już biernymi klientami służby zdrowia – stali się aktywnymi konsumentami, którzy świadomie wybierają to, co jest dla nich najlepsze. Nastała zatem era Pacjenta 2.04, którego cechuje przede wszystkim:
• łatwość poruszania się po Internecie i wyszukiwania potrzebnych informacji;
• koncentracja na własnych potrzebach;
• skłonność do poznawania opinii innych i chęć dzielenia się własnymi uwagami;
• chęć i łatwość umawiania wizyt za pośrednictwem Internetu5.

 

 

Pozycjonowanie stron internetowych

Głównym zadaniem strony internetowej gabinetu medycyny estetycznej jest przyciągnięcie pacjentów. Witryna to wirtualna wizytówka, która ma zachęcić i przekonać pacjenta do realnej wizyty. Aby spełniać swą funkcję, musi być widoczna, czyli dobrze wypozycjonowana. Pozycjonowanie polega na podejmowaniu działań prowadzących do wyświetlania linku do strony internetowej na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google po wpisaniu do niej konkretnego zapytania, np. „lekarz medycyny estetycznej Warszawa”, czy też “medycyna estetyczna Poznań”6.

 

 

Pozycjonowanie to sztuka

Mechanizmy pozycjonowania i algorytmy stosowane przez Google ulegają ciągłym zmianom. Jeśli coś było skuteczne kilka lat temu, dzisiaj może nie przynosić już żadnych efektów. Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej jest czasochłonne, a do tego wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy oraz śledzenia trendów i nowości. Często zadowalające efekty uzyskuje się dopiero po dłuższym czasie7.

 

 

Czego szuka pacjent?

Niewypozycjonowana strona internetowa nie będzie spełniać swojej funkcji – nie przyczyni się do pozyskania nowych pacjentów i umówienia większej ilości wizyt. Jednak samo pozycjonowanie również nie wystarczy. Osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie muszą wiedzieć, że pacjenci wcale nie szukają w Internecie… placówki medycznej8.

 

 

Pacjent na tropie lekarzy

Dla pacjenta nie jest aż tak ważne to, w jakiej placówce przyjmuje lekarz, tym bardziej, jeśli już wcześniej korzystał z jego usług i ma dobre zdanie na jego temat. Zapewne umówi się na wizytę właśnie u niego, niezależnie od tego, pod jakim szyldem teraz przyjmuje. Podobnie zachowa się pacjent, który znajdzie nowego lekarza, do którego przekonają go pozytywne opinie w Internecie. Umówi się do niego na wizytę, biorąc pod uwagę głównie wolne terminy niż nazwę placówki9.

 

 

Poszukiwana, poszukiwany

Najczęściej pacjenci wyszukują nieznanych im z nazwiska lekarzy, wpisując w Google specjalizację i nazwę miasta („lekarz medycyny estetycznej Kraków”) lub nazwę zabiegu i miasto („mezoterapia Szczecin”). Z badań wynika, że dokładna lokalizacja gabinetu nie ma dla nich aż tak dużego znaczenia10.

 

 

Co lub kogo promować?

Promowanie w Internecie samej placówki, czyli tylko jej strony internetowej, może okazać się nietrafioną inwestycją. Aby odnieść sukces, należy promować przede wszystkim lekarzy zatrudnionych w gabinecie medycyny estetycznej. To właśnie oni stanowią najcenniejszy kapitał. W wyniku działań promocyjnych podejmowanych w Internecie pacjent, który szuka lekarza zatrudnionego przez daną placówka, powinien trafiać właśnie do niej11.

 

 

Promocja lekarzy to promocja gabinetu

Na stronie internetowej gabinetu medycyny estetycznej należy promować lekarzy, którzy pracują w danej placówce. Warto przedstawić pacjentom każdego specjalistę, zamieszczając jego zdjęcie i krótką notę biograficzną. Tworzone przez lekarzy eksperckie treści, np. porady dla pacjentów, powinny być publikowane na blogu połączonym ze stroną internetową gabinetu. Content marketing (marketing treści) to działania naturalnie podnoszące pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google12. Przyczyniają się one do wzrostu sprzedaży, uatrakcyjnienia wizerunku placówki lub wzmocnienia relacji z pacjentem13.

 

 

Dotarcie do pacjenta

Badania The Nielsen Company pokazują, że opinie znajomych oraz publikowane online komentarze konsumentów cieszą się najwyższym zaufaniem pacjentów (odpowiednio 90 proc. i 70 proc.). Działania gabinetu medycyny estetycznej powinny koncentrować się na dotarciu do najcenniejszej grupy pacjentów, czyli osób znajdujących się w dojrzałych fazach procesu zakupowego. Szukają one w Internecie (m.in. na forach internetowych) informacji mających im pomóc w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej, jaką jest umówienie się na wizytę do konkretnego lekarza pracującego w danej placówce medycznej14.

 

 

Polecane artykuły:

 

 

Zapraszamy na kolejne szkolenia i zabiegi w OLLIE

 

 

Piśmiennictwo:

  • 1https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/pacjenci-sie-zmienili.-umiesz-za-nimi-nadazyc, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 2https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/pacjenci-sie-zmienili.-umiesz-za-nimi-nadazyc, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 3https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/pacjenci-sie-zmienili.-umiesz-za-nimi-nadazyc, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 4http://www.brief.pl/artykul,1685,pacjent_20_-_konsument_z_wymaganiami.html, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 5https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/pacjenci-sie-zmienili.-umiesz-za-nimi-nadazyc, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 6https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/promujesz-twoja-placowke-w-niewlasciwy-sposob, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 7https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/promujesz-twoja-placowke-w-niewlasciwy-sposob, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 8https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/promujesz-twoja-placowke-w-niewlasciwy-sposob, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 9https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/promujesz-twoja-placowke-w-niewlasciwy-sposob, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 10https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/promujesz-twoja-placowke-w-niewlasciwy-sposob, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 11https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/promujesz-twoja-placowke-w-niewlasciwy-sposob, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 12https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/promujesz-twoja-placowke-w-niewlasciwy-sposob, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 13http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=1671, dostęp w dn. 21.01.2017
  • 14http://6ix.pl/pg/104/-erzecznik-marki--czyli-jak-dotrzec-do-konsumentow-w-ostatnich-fazach-procesu-zakupowego-, dostęp w dn. 21.01.2017