Jak zbudować wizerunek lekarza – eksperta

Jak się okazuje, nadal wielu lekarzy wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważna ich obecność w Internecie i nie przywiązują zbyt dużej wagi do budowania swojego profesjonalnego wizerunku. Tymczasem dla pacjentów, którzy szukają specjalisty, jego wizerunek jest kluczowy, ponieważ wpływa na podjęcie decyzji o ostatecznym wyborze. Zaniedbania ze strony lekarza dotyczące jego wizerunku mogą prowadzić do utraty pacjentów.

 

 

Wyniki badania

Praca nad wizerunkiem lekarza-eksperta w Internecie to temat, który jest mocno zaniedbany. Z badania przeprowadzonego przez portal ZnanyLekarz.pl wynika, że blisko 40 proc. lekarzy w ogóle nie poświęca czasu na działania wizerunkowe, które powinny być prowadzone za pośrednictwem własnej strony internetowej czy serwisów, takich jak LinkedIn, Facebook i ZnanyLekarz.pl. Jedynie 22 proc. ankietowanych przeznacza na tego typu działania więcej niż godzinę tygodniowo. Blisko 40 proc. lekarzy nie ma żadnego budżetu przeznaczonego na działania wizerunkowe. 36 proc. badanych wydaje nie więcej niż 200 zł miesięcznie, a tylko mniej niż 10 proc. badanych w ciągu miesiąca poświęca na ten cel 500 zł lub więcej1.

 

 

Bez wizerunku ani rusz

Wizerunek lekarza w oczach pacjenta ma kluczowe znaczenie – 9 na 10 polskich internautów przyznaje, że przynajmniej raz szukało w sieci informacji na temat zdrowia i specjalistów. Pacjenci, zanim umówią się na wizytę, porównują lekarzy między sobą. Dla 88 proc. z nich najważniejszym czynnikiem, który wpływa na wybór lekarza, są opinie na jego temat. Nie ulega wątpliwości, że specjalista buduje swoją reputację podczas bezpośredniego kontaktu z pacjentem. Jednak w obecnych czasach kontakt ten zaczyna się dużo wcześniej, jeszcze zanim pacjent przekroczy próg gabinetu, czyli wtedy, gdy znajdzie lekarza w Internecie. Jeśli specjalista nie zadba o swój wizerunek w sieci, przestanie pozyskiwać nowych pacjentów i całkiem prawdopodobne, że straci także część obecnych2.

 

 

Pierwsze kroki

Budowanie wizerunku lekarza jako eksperta składa się z różnych etapów. Najpierw należy przygotować profesjonalną informację na temat specjalisty, która zostanie zaprezentowana na jego stronie internetowej lub w profilu w serwisie dla lekarzy. Jednak opis wykształcenia, doświadczenia i oferowanych usług to jedno, a przedstawienie ich w sposób wizualny – to drugie. Efektywnym sposobem na wywołanie zainteresowania i wywarcie pozytywnego wrażenia na pacjentach jest zamieszczenie na stronie internetowej krótkiego filmiku video. Niech opowiada o historii gabinetu, jego funkcjonowaniu i zabiegach, a także reprezentowanych wartościach i innych specjalistach w nim pracujących. Niewątpliwie taki przekaz pozostaje na dłużej w świadomości pacjentów, a lekarz zostaje zapamiętany jako osobowość z ciekawymi pomysłami na zaprezentowanie swoich usług i zabiegów3.

 

 

Najważniejsze elementy wizerunku

Do innych czynników, które są bardzo istotne i wywierają duży wpływ na budowanie wizerunku lekarza-eksperta, należy zaliczyć przede wszystkim jego wiedzę i doświadczenie. Ponadto liczy się zaangażowanie w pracę i atrybuty zewnętrzne, takie jak np. wygląd lekarza, jego gabinetu, recepcji lub poczekalni, a także profesjonalny sprzęt. Trafność diagnozy i skuteczność leczenia to dla pacjenta nie jedyne (a nawet nie najbardziej istotne elementy) jego relacji z lekarzem. Pacjentowi zależy głównie na zrozumieniu, uwadze i zaangażowaniu ze strony lekarza i jego personelu. Często zdarza się, że całość wizyty zestawia z tym, jak został potraktowany na recepcji lub jak czuł się w gabinecie podczas wizyty. Na tej podstawie pacjent dokonuje oceny, prezentując następnie swoją opinię w sieci.

 

 

Komunikacja z pacjentem

Niezwykle istotna jest komunikacja z pacjentem, która polega m.in. na okazywaniu mu szacunku poprzez pytanie go o jego zdanie lub udzielaniu szczegółowych odpowiedzi na zadawane przez niego pytania. Język należy dostosować do możliwości percepcyjnych pacjenta. Przekazywać informacje o zabiegach i leczeniu, pomijając trudną terminologię. Warto poświęcać pacjentowi wystarczająco dużo uwagi, aby nie czuł, że wizyta odbywa się w pośpiechu lub że jego obecność przeszkadza lekarzowi. Z punktu widzenia pacjenta istotne jest również okazywanie mu sympatii. Można to osiągnąć, zapamiętując jego imię i inne szczegóły dotyczące jego osoby. Lekarz, który chce być traktowany jak ekspert, nie może zaniedbywać pacjentów na żadnym etapie relacji z nimi. Powinien on odbierać telefony od pacjentów i odpisywać na wiadomości SMS lub e-maile.

 

 

Wiedza i doświadczenie

Ze względu na dynamiczny rozwój medycyny estetycznej lekarz powinien stale się dokształcać, aby pogłębiać swoją wiedzę i być na bieżąco z nowinkami z branży. Potwierdzeniem jego udziału w kongresach i szkoleniach są certyfikaty i dyplomy. Warto udostępnić je pacjentom, zawieszając na ścianach gabinetu i udostępniając ich skany na stronie internetowej. Pacjent oczekuje od specjalisty, że ten, na każdym etapie relacji z nim będzie wykazywał się wiedzą i doświadczeniem, np. informując go wyczerpująco, na czym polega zabieg i proponowana metoda leczenia i rozwiewając jego wątpliwości. Sprawdzonym i skutecznym pomysłem jest prezentowanie zdjęć przedstawiających efekty zabiegów wykonanych przez lekarza. Dzięki temu pacjent nabiera zaufania do jego wiedzy i doświadczenia.

 

 

Blog firmowy a budowanie wizerunku

W budowaniu wizerunku eksperta bardzo pomaga prowadzenie bloga, który jest miejscem przeznaczonym na publikację konkretnych informacji i tekstów. Aby blog dobrze funkcjonował, należy postawić przede wszystkim na jego wysoką jakość i oryginalność jego treści. Można umieszczać porady i wskazówki dotyczące zabiegów medycyny estetycznej. Warto również publikować krótkie filmiki instruktażowe, pokazując i opowiadając o tym, na czym polega dany zabieg. W ten sposób lekarz przedstawia się jako ekspert posiadający dużą wiedzę z zakresu medycyny estetycznej. Tym samym zyskuje zaufanie i poparcie wśród internautów.

 

 

Zaangażowanie ma znaczenie

Na wizerunek eksperta w Internecie wpływa także jego zaangażowanie i faktyczny wkład w życie społeczności. Lekarz medycyny estetycznej powinien brać aktywny udział w życiu pacjentów poprzez publikowanie własnych treści w serwisach poświęconych zdrowiu i dedykowanych zagadnieniom, w których się specjalizuje. Odpowiadanie na pytania pacjentów zadawane zarówno w trakcie wizyty, jak i online przekłada się bezpośrednio na wiarygodność i zaufanie specjalisty. Pacjenci, którym lekarz udzielił odpowiedzi w sieci, chętniej umówią się na wizytę właśnie do niego. Udzielając się w internetowej społeczności pacjentów, lekarz dostarcza im cennej wiedzy na temat medycyny estetycznej. Wystarczy, że poświęci w tym zaledwie 30 minut tygodniowo, a już może zacząć skutecznie budować swój wizerunek w Internecie4.

 

 

Narzędzia wizerunkowe

Wizerunek lekarza jako eksperta jest kształtowany również poprzez informacje dostępne w źródłach „zewnętrznych”, mogą to być np. opowieści innych pacjentów lub merytoryczne wypowiedzi, artykuły i porady jego autorstwa zamieszczane w prasie. Specjalista może sięgnąć po inne, a jednocześnie niedrogie i skuteczne narzędzia, np. pozycjonowanie strony internetowej gabinetu lub uzupełnienie swojego profilu w serwisie ZnanyLekarz.pl. (konstrukcja serwisu sprawia, że profil będzie automatycznie wysoko pozycjonowany w Google, dzięki czemu pacjenci sami znajdą lekarza). Powinien również umożliwić umawianie wizyt online, prezentując się tym samym jako nowoczesny i otwarty na potrzeby pacjentów specjalista.

 

 

Wizerunek lekarza - eksperta

Pacjenci potrzebują zaufanego i sprawdzonego źródła wiedzy na temat zabiegów medycyny estetycznej. Lekarz jako ekspert jest w stanie ukierunkować pacjentów i pomóc im nie tylko w rozwiązaniu ich problemów estetycznych, ale w również podniesieniu jakości ich życia. Budowanie w Internecie wizerunku lekarza-eksperta nie jest łatwym zadaniem, ale tworzy więź z pacjentami i wpływa na ich zaufanie do specjalisty. Lekarz medycyny estetycznej powinien odnaleźć swoje miejsce w sieci i pokazywać się pacjentom z jak najlepszej strony. Lekarz nie pozyska pacjentów jeżeli nie wykaże się wiedzą, doświadczeniem i odpowiednimi umiejętnościami. To on decyduje o tym, jak ma wyglądać w Internecie jego wizerunek jako eksperta i w głównej mierze to właśnie on go buduje.

 

 

Polecane artykuły:

 

 

Zapraszamy na kolejne szkolenia i zabiegi w OLLIE

 

 

Źródła

  • 1https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/4-elementy-wizerunku-lekarza, dostęp w dn. 25.01.2017 r.
  • 2https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/buduj-profesjonalny-wizerunek-i-nie-przeplacaj, dostęp w dn. 25.01.2017 r.
  • 3http://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-budowanie-wizerunku-w-internecie-czyli-jak-zostac-ekspertem, dostęp w dn. 25.01.2017 r.
  • 4http://www.korektorzdrowia.pl/wp-content/uploads/15.-jakub-kadziela-pacjenci-i-lekarze-w-sieci-czyli-jak-budowac-wizerunek-eksperta.pdf, Pacjenci i lekarze w sieci, czyli jak budować wizerunek eksperta?, abcZdrowie.pl 2013, Jakub Kądziela